Business etiketa: Všetko, čo potrebujete vedieť o vizitkách

Dominik Parajka Ciferník11.01.2024 Ostatné Čas čítania: 2 min.
Business Etiketa - vizitky
Čas čítania 2 min

Vedeli ste, že prvé vizitky sa začali používať už v 15. storočí v Číne? O 200 rokov neskôr sa dostali aj do Európy, kde ich začali naplno využívať obchodníci. Tí mali na nich uvedené nielen svoje osobné údaje, ale veľakrát aj malú mapku, na ktorej bola vyznačená poloha ich prevádzky.

Od týchto čias prešli vizitky veľkým vývojom. Ako na ne hľadí moderná biznis etiketa a ktoré pravidlá by ste v súvislosti s nimi mali dodržiavať?   

Papierové vizitky nepatria do minulosti

Papierové vizitky ani v dnešnej dobe rozhodne nie sú prežitkom. Práve naopak, v biznis etikete zohrávajú stále dôležitú úlohu. Ak ste ich doteraz na obchodné stretnutia nenosili, mali by ste čo najskôr začať. Budete vďaka nim pôsobiť profesionálnejšie, dôveryhodnejšie a čo je dôležité, vaši partneri budú mať o vás všetky dôležité informácie, aby vás mohli v budúcnosti ľahko kontaktovať.

Čo by mala obsahovať vizitka?

Správna vizitka by mala obsahovať:

  • meno a priezvisko,
  • pozíciu,
  • logo firmy,
  • názov firmy,
  • adresu firmy,
  • telefónne číslo
  • e-mail,
  • prípadne aj webovú stránku.

Typický rozmer vizitky je 90 x 50 mm. Ak často spolupracujete so zahraničnými partnermi, vizitky si nechajte vyrobiť v anglickom jazyku.

Praktický tip: Pri návrhu vizitiek si dajte záležať na tom, aby odrážali vizuálnu identitu a hodnoty vašej spoločnosti. Napríklad, ak kladiete dôraz na ekológiu, môžete nechať vizitky potlačiť na špeciálny recyklovaný papier. Čo sa týka dizajnu, platí jednoduché pravidlo – čím originálnejší a atraktívnejší, tým lepšie.

Moderným trendom je pridávanie QR kódov na papierové vizitky. Keď si váš obchodný partner načíta tento QR kód pomocou telefónu, môže sa mu otvoriť napríklad vaša firemná stránka s dodatočnými informáciami.

Pravidlá podávania vizitiek

V niektorých krajinách, napríklad v USA, je zvykom, že vizitky sa odovzdávajú až na konci rozhovoru, keď zúčastnené strany vedia, či sa chcú v budúcnosti kontaktovať.

Vo väčšine európskych krajín je však zaužívané vymeniť si vizitky na začiatku stretnutia po úvodnom zoznámení. Výhodou je, že vďaka tomu máte všetky dôležité informácie o danej osobe pred očami počas celého rozhovoru. Nestane sa vám tak, že skomolíte meno, zabudnete pozíciu alebo titul vášho obchodného partnera.

Vizitku ako prvý ponúka hosť

Biznis etiketa hovorí, že vizitku by mal ako prvý podať hosť. Následne recipročne svoju vizitku podá hostiteľ. Ak máte stretnutie s viacerými osobami, vizitku najprv podajte človeku, ktorý je v danej spoločnosti hierarchicky najvyššie postavený.

Keď sedíte pri rokovacom stole, vizitku položte na stôl, nepodávajte ju priamo do ruky. Vizitky rozhodne nikdy nehádžte. Pokiaľ sa nestretávate pri rokovacom stole, vizitku podajte do ruky otočenú tak, aby si ju druhá osoba mohla hneď prezrieť a prečítať.

Nezabúdajte: Vizitku podávajte pravou rukou. Napríklad, v arabských krajinách považujú podanie vizitky ľavou rukou za urážku.

Správne zaobchádzanie s vizitkami

Keď od vášho obchodného partnera dostanete vizitku, je slušné, aby ste si ju prezreli. Nedajte ju hneď do peňaženky alebo vrecka. Ak sedíte pri stole, nechajte ju na ňom položenú a odložte si ju až po skončení stretnutia. Najlepšie je vložiť vizitku do peňaženky. Nehoďte ju do ruksaka a tiež si ju nedávajte do zadného vrecka nohavíc.

Počas stretnutia sa s vizitkou nehrajte v rukách, neskladajte a neohýbajte ju. Na vášho partnera by to mohlo pôsobiť rušivo a neúctivo.

Tip na záver

Ste priaznivcom moderných technológií? V takom prípade zvážte využívanie digitálnych vizitiek. Svoju navrhnutú vizitku si uložíte v telefóne a keď ju budete chcieť niekomu dať, jednoducho priložíte svoj smartfón k telefónu vášho partnera a pomocou technológie NFC sa v priebehu sekundy presunie do druhého zariadenia. Alternatívou je zdieľanie vizitky prostredníctvom QR kódu.

Aké vizitky používate vy? Preferujete tradičnú papierovú podobu alebo ste fanúšikom moderných technológií? S akou najzaujímavejšou vizitkou ste sa doposiaľ stretli?

 
Dominik Parajka
Dominik Parajka
Junior Copywriter

Ako copywriter som začal v Lexike pôsobiť počas roku 2021. Online marketingu, blogom a textom na weby sa ale venujem už viac ako 5 rokov. Bavia ma cudzie jazyky, venujem sa predovšetkým angličtine. Tú som si obľúbil už v detstve, keďže počas základnej školy som žil takmer rok v Anglicku. Mám rád spoznávanie cudzích národností a ich kultúr.

Čítaj viac



Páči sa vám čo píšeme?
Povedzte to ďalej!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *