Business etiketa: Ako na zoznamovanie a podávanie rúk?

Dominik Parajka Ciferník20.11.2023 Ako na... (tipy a triky) Čas čítania: 3 min.
Business Etiketa - zoznamovanie, podávanie rúk
Čas čítania 3 min

Prvý dojem zohráva pri biznis stretnutiach významnú úlohu. Práve preto si na ňom vždy dajte záležať. Pri zoznamovaní sa s novým obchodným partnerom je dôležité dbať na správne predstavenie sa, podanie ruky a navrhnutie tykania. Ktorých základných pravidiel by ste sa mali držať?

Myslite na to, že business etiketa sa postupne vyvíja. To, čo platilo pred 15 alebo 20 rokmi, dnes už nemusí byť úplne aktuálne. Preto je vždy dobré pripomenúť si jej základné princípy a pravidlá. Aj keď s biznis stretnutiami máte bohaté skúsenosti, nasledujúcim bodom určite venujte pozornosť.

Kto podáva ruku ako prvý? 

V business etikete platí jednoduché pravidlo – ruku podáva vždy prvá žena, prípadne spoločensky významnejšia osoba, nadriadený alebo starší z dvojice. Ak sedíte, pri podávaní ruky je slušnosťou postaviť sa. Ak ste muž, pri vstávaní si nezabudnite zapnúť sako. Pokiaľ ostanete sedieť, dávate tým druhému človeku najavo, že vám na ňom až tak nezáleží. Keď sa zoznamujete s viacerými ľuďmi, ruky nikdy nepodávajte krížom.

Zapamätajte si: Podľa protokolu môžu pri podávaní ruky dámy ostať sedieť. V dnešnej dobe je však dobrým zvykom, že pri biznis stretnutiach počas zoznamovania aj ženy vstanú, čím dajú najavo rešpekt voči obchodnému partnerovi.

Sila stisku a pohľad

Pri podávaní ruky si dávajte pozor na silu stisku. Obchodnému partnerovi podajte celú svoju ruku, nie iba prsty a dostatočne silno ju stlačte, čím dáte najavo svoje sebavedomie. Na druhej strane, dávajte si pozor na príliš silný stisk, ktorý nie je príjemný, vyjadruje agresivitu alebo dominanciu a môže pokaziť prvý dojem.

Pri podávaní ruky sa partnerovi vždy pozerajte do očí.

Berte ohľad na zvyky jednotlivých kultúr

V strednej Európe či USA je zvykom striktnejšie dodržiavať osobnú zónu. Pri podávaní ruky preto dodržiavajte vzdialenosť okolo 70 cm od druhej osoby. Naopak v krajinách južnej Európy bývajú zoznamovania vrúcnejšie a spočívajú nielen v podaní ruky, ale napríklad aj potľapkaní po pleci. Osobnú zónu tak môžete zmenšiť.

Naša rada: Ak budete mať stretnutie so zahraničným partnerom, vopred si naštudujte základné zvyky danej kultúry. Napríklad v Japonsku je pri pozdrave zaužívaná aj poklona. Keď budete poznať tieto zvyklosti, na obchodného partnera spravíte oveľa lepší prvý dojem.

Predstavujte sa celým menom

Pozor: pri predstavovaní platí opačné poradie. Menej spoločensky významná osoba sa predstavuje významnejšej osobe. Teda muž žene, podriadený nadriadenému, predávajúci zákazníkovi a pod.

Vedeli ste, že: všeobecne známa osobnosť (napr. prezidentka) sa predstavovať nemusí. Iba jej sa predstavujú ostatní.

Pri zoznamovaní sa predstavte menom a priezviskom. Ak meno ťažko zrozumiteľné, môžete vzápätí po predstavení podať svoju vizitku.

Ak sa stretáva viacero osôb, pričom jeden zo zúčastnených pozná ostatných, je práve na ňom, aby všetky osoby navzájom predstavil. Aj tu platí pravidlo menej spoločensky významnú osobu predstavujeme významnejšej osobe, až potom naopak.

Oslovovanie

V rámci ďalšej konverzácie oslovujeme v pracovnom kontakte muža „pán“ a ženu „pani“ bez ohľadu na jej vek, a to aj v prípade, že je slobodná.

Oslovovať obchodného partnera iba krstným menom, aj keď si vykáte, sa takisto považuje za prijateľné. Je to akýsi medzistupeň medzi vykaním a tykaním. Konverzácia bude o niečo osobnejšia a príjemnejšia. Aj v tomto prípade však platí, že iniciatíva by mala prísť od spoločensky významnejšej osoby.

Vykanie alebo tykanie?

Dnes je tykanie čoraz bežnejšie aj v biznis svete. Stále však pri ňom platia určité pravidlá. Stretnutie s novým obchodným partnerom je vždy dobré začať vykaním. Pri zoznamovaní však môže jeden z partnerov navrhnúť tykanie. Platí rovnaké pravidlo ako pri podávaní ruky – tykanie navrhuje vždy ako prvá žena, nadriadený, starší, prípadne spoločensky významnejšia osoba.

Dobrá príprava je základ úspechu

Keď sa zoznamujete s novým business partnerom, s ktorým sa zatiaľ nepoznáte, stretnutie je dobré začať krátkym predstavením sa. Vopred si pripravte pár viet, v ktorých zhrniete, kto ste, aké máte skúsenosti a aký je vlastne cieľ stretnutia. Budete tak pôsobiť profesionálnejšie, ako keby ste si zrazu začali niečo na mieste vymýšľať.

Tým, že na stretnutie prídete pripravený, dáte druhému človeku najavo, že si vážite jeho čas. Nezabúdajte na cieľ vášho biznis stretnutia. Aj keď si s obchodným partnerom začnete tykať, vyhýbajte sa príliš osobným konverzáciám a zbytočnému odbočovaniu od hlavnej témy stretnutia.

V článku sme načrtli aj tému vizitiek. Čo by mala vizitka obsahovať a aké sú pravidlá jej podávania sa dozviete v nasledujúcej časti seriálu o business etikete.

 
Dominik Parajka
Dominik Parajka
Junior Copywriter

Ako copywriter som začal v Lexike pôsobiť počas roku 2021. Online marketingu, blogom a textom na weby sa ale venujem už viac ako 5 rokov. Bavia ma cudzie jazyky, venujem sa predovšetkým angličtine. Tú som si obľúbil už v detstve, keďže počas základnej školy som žil takmer rok v Anglicku. Mám rád spoznávanie cudzích národností a ich kultúr.

Čítaj viac



Páči sa vám čo píšeme?
Povedzte to ďalej!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *