7 pravidiel efektívnej práce z domu

Simona Pralovska Ciferník31.03.2020 Ako na... (tipy a triky) Čas čítania: 4 min.
rady na efektívny homeoffice
Čas čítania 4 min

Mnohí z nás v posledných týždňoch pretvorili časť svojej domácnosti na kanceláriu a cestu električkou do práce vymenili za cestu od raňajok v kuchyni k pracovnému stolu v obývačke.

Pre tých, ktorí na prácu z domu nie sú zvyknutí, je takáto zmena ako hodenie do vody. A nezostáva nič iné, než sa naučiť plávať.

Pri prechode na homeoffice je dôležité nastaviť si správny systém už od začiatku. V tom vám pomôžu nasledovné tipy.

1. Dodržujte bežný pracovný režim

Napriek tomu, že pracujete z domu, zachovajte svoju bežnú rannú rutinu. Nastavte si budík, naraňajkujte sa a oblečte sa tak, ako by ste sa obliekali do kancelárie. Nakoniec už iba nezabudnite „prísť do práce“ včas. 🙂

lexika logo X mini Tip: Budík si nastavte na bežnú hodinu. Čas, ktorý ušetríte namiesto dochádzania do práce, využite napríklad na cvičenie či chutné raňajky, ktoré konečne nemusíte jesť v rannom zhone, v polobehu na električku.

2. Naplánujte si svoj deň

Pripravte si zoznam úloh, ktoré v daný deň potrebujete vyriešiť. Úlohy na jednotlivé dni si zapisujte hneď, ako vám napadnú. Nesnažte sa vopred si naplánovať svoj deň do poslednej minúty. Nechajte si priestor na ad hoc úlohy. Vyhnete sa tak nadčasom. Ak sa počas dňa nič nečakané neudeje, stále môžete zvyšný čas vyplniť dlhodobými, menej urgentnými aktivitami.

Spôsob, akým budete manažovať svoj harmonogram, je na vás. Technické vymoženosti dnes ponúkajú priam priehrštie aplikácií vhodných na tento účel: Evernote, Todoist, Trello, Microsoft To Do a mohli by sme pokračovať ešte dlho. Klasici aj tak najviac ocenia blok a pero. 😉

lexika logo X mini Tip: Každú dokončenú úlohu si v zozname odškrtnite. S ubúdajúcim počtom úloh budú vaša dobrá nálada a motivácia do ďalších dní narastať.

3. Nájdite si ideálne pracovné miesto

Pracovať z gauča znie síce skvele a pohodlne, no veľmi ľahko tak skĺznete do nižšej produktivity (a časom možno aj do polohy ležmo). Nehovoriac o nepriaznivých účinkoch na držanie tela. Podobne nevhodné sú aj „tvrdé“ kuchynské stoličky (tento variant mám otestovaný na vlastnej koži a po týždni sa mi môj chrbát veru nepoďakoval...). Ideálne je sedieť na ergonomickej kancelárskej stoličke. Ak takúto možnosť nemáte, pomôcť si môžete napríklad fit loptou alebo si podoprite dolnú polovicu chrbta vankúšom. Stoličku si prisuňte čo najbližšie k stolu, pracujte opretí a snažte sa nenakláňať sa dopredu.

Pracovné miesto si zvoľte tak, aby ste ho mohli mať k dispozícii kedykoľvek, keď ho potrebujete. Mal by to byť priestor, v ktorom vy nebudete rušiť ostatných členov domácnosti a oni nebudú rušiť vás.

lexika logo X mini Tip: Nemusíte si zvoliť nevyhnutne jedno stabilné pracovné miesto. Môžete „rotovať“ medzi viacerými vhodnými priestormi. Vonku sa pomaly otepľuje, a tak na zahodenie nie je ani balkón či záhrada. Narušíte tak stereotyp, do ktorého by ste mohli upadnúť. Obzvlášť v tejto dobe, kedy väčšinu mimopracovného času trávite doma.

4. Upracte (pracovný stôl i domácnosť)

Keď ste si už konečne našli svoj kútik, postarajte sa o to, aby na ňom bol poriadok. V dosahu ruky si nechajte iba veci nevyhnutné na prácu. Nielenže sa nebudete natoľko rozptyľovať, ale zároveň vás nebude znervózňovať, že vám na stole zavadzajú „haraburdy“.

Pre lepšie sústredenie je rozumné mať okrem uprataného pracovného stola aj upratanú domácnosť. Vyhnete sa pokušeniu umyť riad či behať s vysávačom po byte počas pracovnej doby.

5. Komunikujte s kolegami – aj vizuálne

Jednou z hlavných nástrah prechodu na homeoffice v tejto dobe je sociálna izolácia. Namiesto e-mailu či chatu s kolegami využite videohovor alebo aspoň telefonát. Zostanete v osobnejšom kontakte aj s ľuďmi mimo vašej domácnosti. Zároveň zvýšite efektivitu komunikácie a zložitejšie pokyny vysvetlíte omnoho rýchlejšie.

lexika logo X mini Tip: Aspoň raz za týždeň (resp. tak často, ako vám to vyhovuje) využite videohovor s kolegami na nepracovné debaty. Každý je dnes zavalený prácou a stresom. Chvíľka relaxu padne dobre.

6. Oddeľte prácu od súkromia

Určite si spomínate si na hlášku z Hriešneho tanca: „Toto je môj priestor a toto zase tvoj.“ Týmto pravidlom by ste sa mali riadiť (ak je to možné) aj pri oddeľovaní pracovného a nepracovného priestoru vo vašej domácnosti.

Rovnako ak používate ten istý počítač na pracovné aj súkromné účely, je vhodné, ak sa po pracovnej dobe odhlásite z e-mailovej adresy a ďalších účtov spojených s prácou. Nebude vás lákať prečítať si e-mail, ktorý vám prišiel počas hľadania receptu na večeru. Jednoducho vypnite svoje pracovné ja.

V opačnom prípade by ste čoskoro mohli nadobudnúť pocit, že ste prácou zahltení a že v nej aj spíte, čo vôbec nemusí byť ďaleko od pravdy.

7. Robte si prestávky

Z času na čas si spravte krátku pauzu. Vstaňte od počítača, vystrite sa, ponaťahujte svaly, trošku sa poprechádzajte, spravte si kávu alebo čaj. Prestávky využite aj na malú desiatu či olovrant. Jesť by ste totiž mali mimo pracovného priestoru. Zásadne nie pri počítači! Je to nehygienické, nezdravé a navyše sa neodlepíte od práce.

lexika logo X mini Tip: Prestávky by nemali byť príliš dlhé, oveľa ťažšie sa opäť dostanete do tempa.

Ak sa vám hneď v prvý alebo druhý deň nepodarí dodržať váš plán, nezúfajte. Nezabúdajte, že sa potrebujete preladiť do úplne iného režimu, ako ste boli zvyknutí. A to si vyžaduje čas. Podstatné je skúšať a nájsť riešenie, ktoré vám bude sedieť ako...no veď viete...ako uliate! 🙂

Stále pracujete v kancelárii a neviete sa rozhodnúť, či pracovať z domu? Prečítajte si článok, ktorý vás pripraví na prípadné rozdiely medzi homeoffice a prácou v kancelárii. Ak sa vám podarilo úspešne prejsť na prácu z domu, podeľte sa s nami o vaše tipy, ako sa udržať v tempe. 

 
Simona Pralovska
Simona Pralovska
Vendor manager

Svoju púť v LEXIKE som začala ešte počas študentských čias v roku 2017. Odvtedy mi LEXIKA, ľudia v nej i prekladateľské odvetvie prirástli k srdcu. Medzi moje každodenné výzvy patrí vyhľadávanie prekladateľských talentov. Popri tom sa venujem rozvíjaniu dobrých a otvorených vzťahov s našimi stálymi prekladateľmi, vďaka ktorým môžeme robiť to, čo nás napĺňa. Postupne sa k mojej náplni práce pričlenili aj marketingové aktivity a interné HR. Stereotyp mi teda v práci rozhodne nehrozí a každý deň sa naučím niečo nové. 🙃

Čítaj viac



Páči sa vám čo píšeme?
Povedzte to ďalej!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *